Naším mottem je ,,Jak to chodí celý rok“. ŠVP vychází z RVP, opírá se o prvky ,, Zdravé MŠ‘‘, Kurikula předškolní výchovy, Barevných kamínků a metodických listů Raabe, z prvků programu ,,Začít spolu“. Základní témata i podtémata si učitelky volí samy, formulují je a doplňují tématy vzešlými z aktuálních a spontánně vzniklých situací. Hlavním úkolem je rozvíjet rozumové a emocionální schopnosti dětí, poskytovat dětem dostatek podnětů k jejich aktivnímu rozvoji a učení. Vždy musíme respektovat individuální vývojové možnosti. Vzdělávací program umožňuje dítěti vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a získávat tak reálnější pohled na svět a aktivní postoj k němu.
Rozvoj osobnosti dítěte, její individuality, jejího vzdělávacího potencionálu s celkovým citovým postojem vůči ostatním lidem, světu kolem nás. K člověku, k jeho práci, k rodině, k přírodě, k vlastnímu zdraví, k planetě zemi k lidovým tradicím a zvykům.
Respektování specifiky předškolního vzdělávání, metod a forem práce dle RVP:
Pedagog respektuje sociální, fyziologické a emoční potřeby dětí určité věkové skupiny konkrétním rozpracováním tematické části vzdělávacího programu do denní nabídky dětem
Veškeré činnosti organizuje pedagog pro děti zajímavým způsobem tak, aby se každé dítě cítilo, jistě, bezpečně a spokojeně v podnětném, obsahově bohatém prostředí
Pedagog respektuje individualitu každého dítěte. Vede záznam o vzdělávacích pokrocích dítěte, tak aby další pedagogické aktivity probíhaly v rozsahu potřeb jednotlivých dětí, a aby bylo dítě motivováno k vlastnímu vzdělávacímu úsilí a cítilo se úspěšně, svým okolím uznávané
Uplatňujeme metody formou – UČENÍ HROU
Podporujeme dětskou zvídavost a potřebu objevovat
Podněcujeme radost z učení a zájem poznávat nové
Škola je z větší části vybavena novým nábytkem odpovídajícím dnešním hygienickým a bezpečnostním předpisům. Třídy jsou dostatečně velké, světlé pro daný počet dětí. Hračky, pomůcky a další materiály jsou průběžně a dle potřeby doplňovány a obnovovány. Všechny potřeby ( hračky i materiál ) slouží dětem, jsou v jejich dosahu.
Mateřská škola má vlastní kuchyň. Strava je dětem předkládána 3krát denně, je pestrá s dodatkem ovoce a zeleniny. V průběhu dne dodržují děti pitný režim. Denní řád je přizpůsoben potřebám dětí. Pobyt dětí venku je dostatečně dlouhý a je řízen okamžitou kvalitou ovzduší. Škola se snaží zajistit dětem dostatek pohybu nejen venku, ale i v prostorách školy
Všechny pracovnice školy se snaží vytvořit pro děti v MŠ bezpečné prostředí. Nové dítě má vždy prostor na zadaptování v novém prostředí. Všichni zaměstnanci školy respektují přání a potřeby dětí, snaží se o nenásilnou pomoc v uspokojování jejich potřeb. Děti se pohybují v klidném a pohodovém prostředí s citlivým přístupem všech dospělých. Nejsou zbytečně zatěžovány neúměrnými úkoly. Důležité je zachovat rovnocenné jednáni se všemi dětmi. Všechny děti mají určitou míru osobní svobody a volnosti pouze s přihlédnutím k dodržování řádu a režimu školy.
Rodiče děti do MŠ přivádějí a odvádějí dle svých časových potřeb s přihlédnutím k režimu a provozu školy. Mohou se kdykoliv zúčastnit různých výchovně – vzdělávacích programů a projektů v MŠ. Mohou společně řešit plánování programů školy. Pedagogové i rodiče se snaží o oboustranné jednání založené na důvěře a kladných vztazích, a tak spolu vytvářejí klidné prostředí pro práci a péči o děti. Pedagogové pravidelné informují rodiče o jednotlivých dětech a jejich rozvoji. Snaží se rodičům pomáhat, podle potřeby radit a doporučovat odbornou pomoc (logoped, psycholog).
Dítě a jeho tělo:
Umožňuje manipulaci s různým náčiním a materiálem
Zařazovat činnosti zdravotně zaměřené
Rozvíjení hudební a hudebně pohybové znalosti
Umožňovat dětem jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti
Zařazovat činnosti zaměřené k získání poznatků o zdraví, lidském těle, bezpečí a sportu
Procvičovat návyky k zdravému životnímu stylu (např. otužováním)
Dítě a jeho psychika
Zařazovat artikulační, sluchové, rytmické hry, slovní hádanky, hry se slovy
Vytvářet podmínky pro společné i individuální rozhovory( vyprávění vlastních zážitků, popis obrazového materiálu……)
Hodnotit slovní aktivity vlastní i ostatních, vyřizovat vzkazy a zprávy
Snažit se o samostatný slovní projev na dané téma
Sledování divadelních představení
Vyprávění toho s co dítě shlédlo
Zařazovat přednes básní, zpěv písní a dramatizace pohádek
Grafické napodobování symbolů, které se později změní v čísla a písmena
Dítě a ten druhý
Zajistit dětem kladné vzory v chování k druhým
Dostatek různých příležitostí k vzájemné komunikaci mezi dětmi
Zapojit děti do různých her ( dramatické, hudební, pohybové)
Zajistit dětem hry v různě velkých skupinách podle jejich přání
Podporovat vzájemné přátelství
Navazovat situace, kdy je třeba prokázat ohleduplnost a pomoc druhým
Zajistit literární díla s tématy vztahů mezi lidmi
Dítě a společnost
vytvářet kulturní a sociálně pohodové prostředí
poznávat a uznávat hodnotu lidské práce
zapojovat děti do příprav společných oslav a slavností ( zvyky, vánoce, velikonoce, tradice, sportovní akce aj.)
seznamování s lidovou slovesností, kulturními tradicemi, hudbou, výtvarným uměním, zvyky
Dítě a svět
přirozené poznávání světa přírody, kultury, techniky
umožnit manipulaci a experimenty s různými materiály
práce s literárními texty, obrazovým materiálem, využívání encyklopedií
seznamovat se s kulturou místa, kde žijí
získat poučení o nebezpečných vlivech prostředí a způsob jak se chránit
Naším záměrem je rozvíjet každé dítě po stránce fyzické, psychické i sociální a vést e tak, aby na konci svého předškolního období bylo relativně samostatnou osobností, schopnou zvládat takové nároky života, které jsou na ě běžně kladeny.
Proto sledujeme tyto rámcové cíle:
rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Očekávané kompetence:
kompetence k učení
kompetence k řešení problémů
kompetence komunikativní
kompetence sociální a personální
kompetence činnostní a občanské
kompetence k učení:
soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje všímá si souvislostí, experimentuje a užívá přitom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí
učí se nejen spontánně, ale i vědomě
odhaluje své síly, učí se hodnotit své pokroky i oceňovat výkony druhých
kompetence k řešení problémů:
řeší problémy na které nestačí, známé a opakující situace se snaží řešit samostatně
problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší a experimentuje, vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty
chápe, že vyhýbat se řešení problém nevede k cíli, ale že jejich včasné řešení je naopak výhodou
komunikativní kompetence:
ovládá řeč, hovoří ve vhodně zformulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky
domlouvá se slovy i gesty
v běžných situacích reaguje bez zábran a ostychu
ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky, a že je možno se jim učit
sociální a personální kompetence:
samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
uvědomuje si, že za sebe i za své jednání odpovídá a nese důsledky
ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit
chápe, že nespravedlnost, ubližování , ponižování, lhostejnost a násilí se nevyplácí, a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou
Spolupráce se ZŠ Kodaňská – návštěva našich prvňáčků, Mikulášská nadílka, spolupráce s ředitelkou školy.
SPgŠ – praxe žákyň.
Vyšší zdravotnická škola Praha 5 – praxe
Časopis pastelka – účast na různých výtvarných akcích
Vzhledem k tomu, že naším hlavním cílem je všestranný rozvoj dítěte, nabízí naše škola nadstandardní aktivity, pro zlepšení všech dovedností dítěte. Výběr do zájmových kroužků provádí samy učitelky na základě zjištění schopností a potřeb dětí. Zájem o zařazení do kroužku bývá značný a převažuje možnosti školy. Kroužky vedou učitelky a jsou bezplatné.
Aj - 1x týdně
ČJ - 1x týdně - kroužek pro děti s OMJ
Logopedie - 1x týdně
Plavání - 1x týdně dochází na plavecký stadion Slavie
Sokolínek - 1x týdně dochází do Sokola Vršovice
Vzdělávací obsah ŠVP
Integrované bloky přispívají k rozvoji a učení dítěte v různých oblastech ( biologické, psychologické, sociální). Dítě má možnost získávat potřebné dovednosti, užitečné poznatky, poznávat žádoucí hodnoty a získávat samostatné postoje. Bloky umožňují naplnit mnohostranně pestrou nabídku činností intelektových i praktických. Podněty pro obsah bloku je odvozen z očekávaných výstupů. Jsou voleny tak, že bezprostředně souvisí s přirozeným životem a s konkrétním prostředím dětí, které jim je blízké, pro ně zajímavé a užitečné. Vychází z jejich praktické zkušenosti a jsou součástí reálného světa, který děti oklopuje.
© 2024 MŠ Kodaňská, Kontaktovat webmastera, Mapa stránek, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO