ŠVP MŠ Kodaňská PLNÁ VERZE
Zkrácená verze: Charakteristika vzdělávacího programu |
|
Naším mottem je ,,Jak to chodí celý rok“. ŠVP vychází z RVP, opírá se o prvky ,, Zdravé MŠ‘‘, Kurikula předškolní výchovy, Barevných kamínků a metodických listů Raabe, z prvků programu ,,Začít spolu“. Základní témata i podtémata si učitelky volí samy, formulují je a doplňují tématy vzešlými z aktuálních a spontánně vzniklých situací. Hlavním úkolem je rozvíjet rozumové a emocionální schopnosti dětí, poskytovat dětem dostatek podnětů k jejich aktivnímu rozvoji a učení. Vždy musíme respektovat individuální vývojové možnosti. Vzdělávací program umožňuje dítěti vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a získávat tak reálnější pohled na svět a aktivní postoj k němu. |
|
Vzdělávací záměr vzdělávacího programu |
|
Rozvoj osobnosti dítěte, její individuality, jejího vzdělávacího potencionálu s celkovým citovým postojem vůči ostatním lidem, světu kolem nás. K člověku, k jeho práci, k rodině, k přírodě, k vlastnímu zdraví, k planetě zemi k lidovým tradicím a zvykům. |
|
Co vzdělávací program předpokládá |
|
Respektování specifiky předškolního vzdělávání, metod a forem práce dle RVP :
|
|
Podmínky vzděláváníMateriální podmínky |
|
Škola je z větší části vybavena novým nábytkem odpovídajícím dnešním hygienickým a bezpečnostním předpisům. Třídy jsou dostatečně velké, světlé pro daný počet dětí. Hračky, pomůcky a další materiály jsou průběžně a dle potřeby doplňovány a obnovovány. Všechny potřeby ( hračky i materiál ) slouží dětem, sou v jejich dosahu. |
|
Životospráva |
|
Mateřská škola má vlastní kuchyň. Strava je dětem předkládána 3krát denně, je pestrá s dodatkem ovoce a zeleniny. V průběhu dne dodržují děti pitný režim. Denní řád je přizpůsoben potřebám dětí. Pobyt dětí venku je dostatečně dlouhý a je řízen okamžitou kvalitou ovzduší. Škola se snaží zajistit dětem dostatek pohybu nejen venku, ale i v prostorách školy |
|
Psychosociální podmínky |
|
Všechny pracovnice školy se snaží vytvořit pro děti v MŠ bezpečné prostředí. Nové dítě má vždy prostor na zadaptování v novém prostředí. Všichni zaměstnanci školy respektují přání a potřeby dětí, snaží se o nenásilnou pomoc v uspokojování jejich potřeb. Děti se pohybují v klidném a pohodovém prostředí s citlivým přístupem všech dospělých. Nejsou zbytečně zatěžovány neúměrnými úkoly. Důležité je zachovat rovnocenné jednáni se všemi dětmi. Všechny děti mají určitou míru osobní svobody a volnosti pouze s přihlédnutím k dodržování řádu a režimu školy. |
|
Spolupráce rodičů |
|
Rodiče děti do MŠ přivádějí a odvádějí dle svých časových potřeb s přihlédnutím k režimu a provozu školy. Mohou se kdykoliv zúčastnit různých výchovně – vzdělávacích programů a projektů v MŠ. Mohou společně řešit plánování programů školy. Pedagogové i rodiče se snaží o oboustranné jednání založené na důvěře a kladných vztazích, a tak spolu vytvářejí klidné prostředí pro práci a péči o děti. Pedagogové pravidelné informují rodiče o jednotlivých dětech a jejich rozvoji. Snaží se rodičům pomáhat, podle potřeby radit a doporučovat odbornou pomoc (logoped, psycholog). |
|
Hlavní činnosti předškolního vzdělávání |
|
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
Rámcové cíleNaším záměrem je rozvíjet každé dítě po stránce fyzické, psychické i sociální a vést e tak, aby na konci svého předškolního období bylo relativně samostatnou osobností, schopnou zvládat takové nároky života, které jsou na ě běžně kladeny.Proto sledujeme tyto rámcové cíle:
Očekávané kompetence
kompetence k učení
kompetence k řešení problémů
komunikativní kompetence
sociální a personální kompetence
|
|
Spolupráce s ostatními partnery |
|
Spolupráce se ZŠ Kodaňská – návštěva našich prvňáčků, Mikulášská nadílka, spolupráce s ředitelkou školy. SPgŠ – praxe žákyň. Vyšší zdravotnická škola Praha 5 – praxe Časopis pastelka – účast na různých výtvarných akcích
|
|
Zájmové aktivity |
|
Vzhledem k tomu, že naším hlavním cílem je všestranný rozvoj dítěte, nabízí naše škola pestrou škálu nadstandardních aktivit, pro zlepšení všech dovedností dítěte. Výběr do zájmových kroužků provádí samy učitelky na základě zjištění schopností a talentu dětí, s přihlédnutím k jejich zájmu a zájmu rodičů. Zájem o zařazení do kroužku bývá značný a převažuje možnosti školy. Kroužky vedou učitelky a jsou bezplatné. Výtvarný kroužek - Starší i mladší děti s výtvarným nadáním si osvojují složitější výtvarné techniky. Výtvarné práce dětí, se používají na výstavách na Obecním úřadě Prahy 10, na výstavách naší MŠ, na soutěžích časopisu Pastelka. Hudebně – pohybový kroužek - Spojení hudby s pohybem. Seznámení s lidovou tvořivostí. Děti se účastní vystoupení na Vánočních trzích na Kubánském náměstí. Dramatický kroužek - rozvoj mluveného slova, verbální i nonverbální komunikace. Děti sehrají představení pro své kamarády. Plavání - 1x týdně dochází na plavecký stadion Slavie Sokolínek - 1x týdně dochází do Sokola Vršovice |
|
Vzdělávací obsah ŠVP
Charakteristika integrovaných bloků |
|
Integrované bloky přispívají k rozvoji a učení dítěte v různých oblastech ( biologické, psychologické, sociální). Dítě má možnost získávat potřebné dovednosti, užitečné poznatky, poznávat žádoucí hodnoty a získávat samostatné postoje. Bloky umožňují naplnit mnohostranně pestrou nabídku činností intelektových i praktických. Podněty pro obsah bloku je odvozen z očekávaných výstupů. Jsou voleny tak, že bezprostředně souvisí s přirozeným životem a s konkrétním prostředím dětí, které jim je blízké, pro ně zajímavé a užitečné. Vychází z jejich praktické zkušenosti a jsou součástí reálného světa, který děti oklopuje. | |
Mateřská škola
Kodaňská 14, Praha 10
Tel: 271 720 261
e-mail: skolka@mskodanska.cz