Charakteristika vzdělávacího programu

Naším mottem je ,,Jak to chodí celý rok“. ŠVP vychází z RVP, opírá se o prvky ,, Zdravé MŠ‘‘, Kurikula předškolní výchovy, Barevných kamínků a metodických listů Raabe, z prvků programu ,,Začít spolu“. Základní témata i podtémata si učitelky volí samy, formulují je a doplňují tématy vzešlými z aktuálních a spontánně vzniklých situací. Hlavním úkolem je rozvíjet rozumové a emocionální schopnosti dětí, poskytovat dětem dostatek podnětů k jejich aktivnímu rozvoji a učení. Vždy musíme respektovat  individuální vývojové možnosti. Vzdělávací program umožňuje dítěti vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a získávat tak reálnější pohled na svět a aktivní postoj k němu.

 

Vzdělávací záměr vzdělávacího programu

Rozvoj osobnosti dítěte, její individuality, jejího vzdělávacího potencionálu s celkovým citovým postojem vůči ostatním lidem, světu kolem nás. K člověku, k jeho práci, k rodině, k přírodě, k vlastnímu zdraví, k planetě zemi k lidovým tradicím a zvykům.

   

Co vzdělávací program předpokládá

Respektování specifiky předškolního vzdělávání, metod a forem práce dle RVP :

  • Pedagog respektuje sociální, fyziologické a emoční potřeby dětí určité věkové skupiny konkrétním rozpracováním tématické části vzdělávacího programu do denní nabídky dětem

  • Veškeré činnosti organizuje pedagog pro děti zajímavým způsobem tak, aby se každé dítě cítilo, jistě, bezpečně a spokojeně v podnětném, obsahově bohatém prostředí

  • Pedagog respektuje individualitu každého dítěte. Vede záznam o vzdělávacích pokrocích dítěte, tak aby další pedagogické aktivity probíhaly v rozsahu potřeb jednotlivých dětí, a aby bylo dítě motivováno k vlastnímu vzdělávacímu úsilí a cítilo se úspěšně, svým okolím uznávané

  • Uplatňujeme metody formou – UČENÍ HROU

  • Podporujeme dětskou zvídavost a potřebu objevovat

  • Podněcujeme radost z učení a zájem poznávat nové

   

Podmínky vzdělávání

Materiální podmínky

Škola je z větší části vybavena novým nábytkem odpovídajícím  dnešním hygienickým a bezpečnostním předpisům. Třídy jsou dostatečně velké, světlé pro daný počet dětí. Hračky, pomůcky a další materiály jsou průběžně a dle potřeby doplňovány a obnovovány. Všechny potřeby ( hračky i materiál ) slouží dětem, sou v jejich dosahu.

Životospráva

Mateřská škola má vlastní kuchyň. Strava je dětem předkládána 3krát denně, je pestrá s dodatkem ovoce a zeleniny. V průběhu dne dodržují děti pitný režim. Denní řád je přizpůsoben potřebám dětí. Pobyt dětí venku je dostatečně dlouhý a je řízen okamžitou kvalitou ovzduší. Škola se snaží zajistit dětem dostatek pohybu nejen venku, ale i v prostorách školy

Psychosociální podmínky

Všechny pracovnice školy se snaží vytvořit pro děti v MŠ bezpečné prostředí. Nové dítě má vždy prostor na zadaptování v novém prostředí. Všichni zaměstnanci školy respektují přání a potřeby dětí, snaží se o nenásilnou pomoc v uspokojování jejich potřeb. Děti se pohybují v klidném a pohodovém prostředí s citlivým přístupem všech dospělých. Nejsou zbytečně zatěžovány neúměrnými úkoly. Důležité je zachovat rovnocenné jednáni se všemi dětmi. Všechny děti mají určitou míru osobní svobody a volnosti pouze s přihlédnutím k dodržování řádu a režimu školy.

Spolupráce rodičů

Rodiče děti do MŠ přivádějí a odvádějí dle svých časových potřeb s přihlédnutím k režimu a provozu školy. Mohou se kdykoliv zúčastnit různých výchovně – vzdělávacích programů a projektů  v MŠ. Mohou společně řešit plánování programů školy. Pedagogové i rodiče se snaží o oboustranné jednání založené na důvěře a kladných vztazích, a tak spolu vytvářejí klidné prostředí pro práci a péči o děti. Pedagogové pravidelné informují rodiče o jednotlivých dětech a jejich rozvoji. Snaží se rodičům pomáhat, podle potřeby radit a doporučovat odbornou pomoc (logoped, psycholog).

   

Hlavní činnosti předškolního vzdělávání

Dítě a jeho tělo

  • Umožňuje manipulaci s různým náčiním a materiálem

  • Zařazovat činnosti zdravotně zaměřené

  • Rozvíjení hudební a hudebně pohybové znalosti

  • Umožňovat dětem jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti

  • Zařazovat činnosti zaměřené k získání poznatků o zdraví, lidském těle, bezpečí a sportu

  • Procvičovat návyky k zdravému životnímu stylu ( např. otužováníí

Dítě a jeho psychika

  • Zařazovat artikulační, sluchové, rytmické hry, slovní hádanky, hry se slovy

  • Vytvářet podmínky pro společné i individuální rozhovory( vyprávění vlastních zážitků, popis obrazového materiálu……)

  • Hodnotit slovní aktivity vlastní i ostatních, vyřizovat vzkazy a zprávy

  • Snažit se o samostatný slovní projev na dané téma

  • Sledování divadelních představení

  • Vyprávění toho s co dítě shlédlo

  • Zařazovat přednes básní, zpěv písní a dramatizace pohádek

  • Grafické napodobování symbolů, které se později změní v čísla a písmena

Dítě a ten druhý

  • Zajistit dětem kladné vzory v chování k druhým

  • Dostatek různých příležitostí k vzájemné komunikaci mezi dětmi

  • Zapojit děti do různých her ( dramatické, hudební, pohybové)

  • Zajistit dětem hry v různě velkých skupinách podle jejich přání

  • Podporovat vzájemné přátelství

  • Navazovat situace, kdy je třeba prokázat ohleduplnost a pomoc druhým

  • Zajistit literární díla s tématy vztahů mezi lidmi

Dítě a společnost

  • vytvářet kulturní a sociálně pohodové prostředí

  • poznávat a uznávat hodnotu lidské práce

  • zapojovat děti do příprav společných oslav a slavností ( zvyky, vánoce, velikonoce, tradice, sportovní akce aj.)

  • seznamování s lidovou slovesností, kulturními tradicemi, hudbou, výtvarným uměním, zvyky

Dítě a svět

  • přirozené poznávání světa přírody, kultury, techniky

  • umožnit manipulaci a experimenty s různými materiály

  • práce s literárními texty, obrazovým materiálem, využívání encyklopedií

  • seznamovat se s kulturou místa, kde žijí

  • získat poučení o nebezpečných vlivech prostředí a způsob jak se chránit

Rámcové cíle

Naším záměrem je rozvíjet každé dítě po stránce fyzické, psychické i sociální a vést e tak, aby na konci svého předškolního období bylo relativně samostatnou osobností, schopnou zvládat takové nároky života,  které jsou na ě běžně kladeny.

Proto sledujeme tyto rámcové cíle:

  • rozvíjení dítěte, jeho učení  a poznání

  • osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost

  • získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí

Očekávané kompetence

  • kompetence k učení

  • kompetence k řešení problémů

  • kompetence komunikativní

  • kompetence sociální a personální

  • kompetence činnostní a občanské

 

kompetence k učení

  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje všímá si souvislostí, experimentuje a užívá přitom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

  • klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí

  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě

  • odhaluje své síly, učí se hodnotit své pokroky i oceňovat výkony druhých

kompetence k řešení problémů

  • řeší problémy na které nestačí, známé a opakující situace se snaží řešit samostatně

  • problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší a experimentuje, vymýšlí nová řešení problémů a situací;hledá různé možnosti a varianty

  • chápe, že vyhýbat se řešení problém nevede k cíli, ale že jejich včasné řešení je naopak výhodou

komunikativní kompetence

  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně zformulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky

  • domlouvá se slovy i gesty

  • v běžných situacích reaguje bez zábran a ostychu

  • ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní

  • ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky, a že je možno se jim učit

sociální a personální kompetence

  • samostatně rozhoduje o svých činnostech,umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej

  • uvědomuje si, že za sebe i za své jednání odpovídá a nese důsledky

  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit

  • chápe, že nespravedlnost, ubližování , ponižování, lhostejnost a násilí se nevyplácí, a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou

 

Spolupráce s ostatními partnery

Spolupráce se ZŠ Kodaňská – návštěva našich prvňáčků, Mikulášská nadílka, spolupráce s ředitelkou školy.

SPgŠ – praxe žákyň.

Vyšší zdravotnická škola Praha 5 – praxe

Časopis pastelka – účast na různých výtvarných akcích

Jeden den v týdnu dochází do MŠ lektor angličtiny, který je rodilý mluvčí. Pracuje s dětmi dle svých plánů. Tato akce je financována OÚ Praha 10.

Zájmové aktivity

Vzhledem k tomu, že naším hlavním cílem je všestranný rozvoj dítěte, nabízí naše škola pestrou škálu nadstandardních aktivit, pro zlepšení všech dovedností dítěte. Výběr do zájmových kroužků provádí samy učitelky na základě zjištění schopností a talentu dětí, s přihlédnutím k jejich zájmu a zájmu rodičů. Zájem o zařazení do kroužku bývá značný a převažuje možnosti školy. Kroužky vedou učitelky a jsou bezplatné.

Výtvarný kroužek - Starší i mladší děti s výtvarným nadáním si osvojují složitější výtvarné techniky. Výtvarné práce dětí, se používají na výstavách na Obecním úřadě Prahy 10, na výstavách naší MŠ, na soutěžích časopisu Pastelka.

Hudebně – pohybový kroužek - Spojení hudby s pohybem. Seznámení s lidovou tvořivostí. Děti se účastní vystoupení na Vánočních trzích u Edenu, na Velikonočních trzích na Staroměstském náměstí, na festivalu Pražská MATEŘINKA.

Plavání - Rodiče si výuku platí. Navštěvuje 1x týdně plavecký stadion Slavie

Sokolínek - Rodiče si platí. 1x týdně dochází do Sokola Vršovice

 
Vzdělávací obsah ŠVP

Charakteristika integrovaných bloků

Integrované bloky přispívají k rozvoji a učení dítěte v různých oblastech ( biologické, psychologické, sociální). Dítě má možnost získávat potřebné dovednosti, užitečné poznatky, poznávat žádoucí hodnoty a získávat samostatné postoje. Bloky umožňují naplnit mnohostranně pestrou nabídku činností intelektových  i praktických. Podněty pro obsah bloku je odvozen z očekávaných výstupů. Jsou voleny tak, že bezprostředně souvisí s přirozeným životem a s konkrétním prostředím dětí, které jim je blízké, pro ně zajímavé a užitečné. Vychází z jejich praktické zkušenosti a jsou součástí reálného světa, který děti oklopuje.